CRV Tsjechië: fleckvieh & grote bedrijven

categorie Stierennieuws
2
jul
2015
0
Reacties
Fleckvieh in Tsjechië

CRV heeft vestigingen in veel landen, die een belangrijke bijdrage leveren aan de groei en omzet van het bedrijf. CRV Tsjechië is er daar één van. Ladislav Martinec, managing director CRV Tsjechië, vertelt ons meer over zijn thuismarkt en de verbinding en band met CRV Nederland.

In Tsjechië is CRV marktleider. ‘We zijn de nummer één in sperma, mpr en inseminaties’, vertelt Ladislav Martinec trots. De totale veestapel in Tsjechië bestaat uit ongeveer 60% holstein en 40% fleckvieh. Fleckvieh is vooral te vinden in de meer heuvelachtige delen van Tsjechië. Ook de verkoop van CRV-sperma kent deze 60/40 verdeling.
De totale veestapel telde in 2013 bijna 370.000 koeien die gemiddeld 7500 kg melk produceerden.

‘Doordat ze zo groot zijn hebben we te maken met verschillende aanspreekpunten binnen een bedrijf’

De markt: agrocomplexen
De bedrijven in Tsjechië zijn totaal niet vergelijkbaar met de Nederlandse of Vlaamse bedrijven. Ze zijn veel groter met gemiddeld meer dan 300 koeien, die naast melkvee ook vaak akkerbouw en andere diersoorten hebben. Het management van deze agrocomplexen is vergelijkbaar met dat van bedrijven in de industrie. Voor ons betekent dat dat we te maken hebben met verschillende aanspreekpunten binnen zo’n bedrijf’, legt Ladislav Martinec uit. ‘De manager van de veestapel is vaak het belangrijkste, met het oog op de kwaliteit en toepassing van onze producten. Maar daarnaast hebben we ook te maken met de eigenaar van het bedrijf en de financiële manager.’

De fokprogramma’s: fleckvieh & holstein
In het fokprogramma fleckvieh loopt Tsjechië samen met Duitsland en Oostenrijk op. Gezamenlijk hebben ze naar één fokkerij-index gewerkt. Er wordt intensief overlegd over het type dieren dat ze inzetten en ze zorgen gezamenlijk voor een zeer gevarieerd aanbod. Hierbij onderscheidt CRV zich van de concurrentie door binnen het fleckviehprogramma meer nadruk op melk en gezondheid te leggen dan andere fokkerijorganisaties.

CRV heeft in Tsjechië een apart Holstein in wei, Tsjechiëfokprogramma voor holstein. Het programma is vooral gericht op het TPI-segment. ‘Wereldwijd gezien is TPI het meest gevraagd, daarom typeren we de dieren uit ons fokprogramma volgens TPI’, legt Martinec uit. ‘Maar we zijn ook altijd alert op dieren die een goede aanvulling zijn voor het NVI-fokprogramma. We hebben hier natuurlijk heel andere koefamilies met waardevolle eigenschappen voor dat programma.’

Wat betreft de verkoop van sperma zijn stieren uit beide fokprogramma’s gewild. Het TPI-sperma wordt ook verkocht naar andere delen van de wereld, voornamelijk naar Brazilië.

‘In Tsjechië bewaren we een strategische voorraad van sperma uit het Nederlands/Vlaamse fokprogramma.’

Veterinaire risico’s spreiden
Het vergroten van de markt met Tsjechië voor de afzet van de CRV-fokprogramma’s is natuurlijk een groot voordeel voor de Nederlandse en Vlaamse leden en klanten. Wereldwijd kan een betere kwaliteit geboden worden voor een lagere prijs.

Martinec legt uit dat er nog een groot57930_CRVTsjechie-1000 pluspunt is: ‘In Tsjechië bewaren we een strategische voorraad van sperma uit het Nederlands/Vlaamse fokprogramma. Ook staat een deel van de stieren uit dat fokprogramma hier in Tsjechië. Zo spreiden we het veterinaire risico over verschillende landen. Bij een uitbraak van een dierziekte in Nederland kan CRV toch operationeel blijven. ‘Tsjechië is daarvoor een uitstekende ‘gastheer’, omdat het land een heel goede veterinaire status heeft.

Anderzijds profiteren de veehouders in Tsjechië mee van de ervaringen vanuit Nederland en Vlaanderen. ‘Vooral wat betreft de informatieproducten hebben we profijt van de ervaringen vanuit Nederland en Vlaanderen’, stelt Martinec. CRV in Tsjechië werkt intensief samen met de afdeling informatieproducten in Arnhem, die deze producten ontwikkelt. Op die manier delen de CRV-vestigingen ontwikkelkosten, dat is ook gunstig voor de gebruikers van deze programma’s in Nederland en Vlaanderen. ‘Het zijn vooral die producten die ons onderscheiden van de concurrentie. De melkveehouders zijn erg geïnteresseerd in de toepassing van hun data. De toepassing is dan ook onze grootste kracht’, besluit Martinec.

Dit artikel is onderdeel van de reeks CRV Internationaal. Lees hier de andere artikelen uit deze reeks: Verenigde Staten, Duitsland.
Dit is een artikel uit CRV Magazine. Lees hier meer artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *