Vlaamse koeien produceren meer, bedrijven gegroeid

okt

De gemiddelde omvang van een Vlaams melkveebedrijf is versneld gegroeid en ligt nu op 77 koeien. De productie per koe steeg met 323 kg per koe en de levensproductie van de afgevoerde koeien nam toe tot 28.117 kg melk. Dit alles blijkt uit de CRV- jaarstatistieken, die op 5 oktober werden gepubliceerd.

In het eerste volledige boekjaar (2015-2016) na afschaffing van het melkquotum steeg het aantal koeien per bedrijf (bijlage, tabel 4a) met 6 naar een totaal van 77, de snelste stijging sinds jaren. De gemiddelde jaarproductie per koe steeg fors en bedraagt nu 8838 kg melk, met 4,15% vet en 3,47% eiwit.

De vruchtbaarheid van de koeien laat een positieve ontwikkeling zien. Voor het tweede achtereenvolgende jaar daalde de tussenkalftijd (tabel 2). Deze bedraagt nu 414 dagen. De gemiddelde levensproductie van de Vlaamse koeien na afvoer (tabel 3) steeg naar 28.117 kg melk.

Economische prestaties
Gerangschikt op economisch jaarresultaat is te zien dat de provincie Antwerpen (tabel 4b) de hoogste prestaties levert, gevolgd door West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Op bedrijfsniveau (tabel 5) is het, net als vorig jaar, Patrick Claeys uit Zomergem die de lijst van topmelkers aanvoert met een ejr van 2949. Op de tweede plek staat het bedrijf van Jos Dobbels uit Kortemark. Het bedrijf van Piet Dellaert uit Waarschoot staat op de derde plek.

Voor de berekening van het economisch jaarresultaat werd dit jaar gebruikgemaakt van aangepaste wegingsfactoren, waardoor er geen rechtstreekse vergelijking met voorgaande jaren mogelijk is.

Meer koeien
In tabel 6a is te zien dat vrijwel alle rassen een toename laten zien van het aantal koeien waarvan de melkproductie werd geregistreerd. De zwartbonte holsteinkoeien scoren het hoogst voor zowel de productie als voor het economisch jaarresultaat (1959). In gemiddeld 354 melkdagen produceerden zij 10.215 kg melk met 4,07% vet en 3,44% eiwit.