Topstieren die zichzelf keer op keer bevestigen

aug
Haribodochter
Haribodochter Anja 64 (50%FLV 50%HF) van Mts. vd Noort-Borghuis, Markelo

Het is de balans tussen gezondheid en efficiëntie die ook het fleckvieh-fokprogramma van CRV uniek maakt. Belangrijke fokwaarden komen daarom samen in de indexen CRV Gezondheid en CRV Efficiëntie. Nieuwe namen, omdat we als CRV samen met veehouders vooruitgang willen realiseren. Deze vooruitgang wordt in deze indexdraai getoond: veelgebruikte stieren bewijzen zich en ook verrassende nieuwkomers versterken de kaart.

CRV staat voor gezonde koeien met een functioneel exterieur die een uitstekende productie met prima gehalten realiseren en met fleckvieh net dat spiertje meer hebben.

Betrouwbare stieren

De stier Mesias (Wille x Vanstein) is de meestgebruikte fleckviehstier van de afgelopen maanden. Dat is niet verrassend, omdat zijn dochters een mooie stijging laten zien in zowel gezondheids- als efficiëntiekenmerken. Ook op productiegebied staat Mesias zijn mannetje, want zijn vitale dochters laten een stijging zien van 3,71% eiwit bij de vaarzen naar 3,81% eiwit bij de derdekalfskoeien. Dat hij efficiënte koeien voortbrengt, toont zijn CRV Efficiëntie-index van +6% en Milchwert van 126.
Ook oudgediende Raldi (GS Rau x Poldi) blijft met zijn succesvolle carrière van 11 jaar vol vertrouwen gebruikt worden door veehouders. Aangezien hij excelleert in de fitnesskenmerken uiergezondheid (125) en levensduur (115) en omdat hij bovendien geschikt is voor pinken, is dat geen wonder.
Ook Haribo (Hutera x Rurex) blijft een zoete verleiding met zijn combinatie van vlot melkende dochters (120) met een hoge productie (+789 kg melk), goede benen (110), uiers (113) en een prima bespiering (109). Hij heeft niet voor niks al meer dan 6500 dochters aan de melk in Nederland en Duitsland.
(tekst gaat verder onder de foto)

Mesias

Niveau wordt bevestigd

De genomic-Worldcupzonen Wüstensohn (Worldcup x Raldi) en Westwind (Worldcup x Epinal) blijven onverminderd op een hoog niveau staan. Wüstensohn is een stier die past bij iedere veehouder doordat hij een goede balans heeft tussen gezondheid en een efficiënte productie. Hij is met +949 kg melk namelijk echt een kiloknaller en combineert dit met gezonde (celgetal 123) en knappe uiers (122) en een lange levensduur (115).
Westwind doet niet voor zijn halfbroer onder en onderscheidt zich door zijn dikkemelkproductie (+0,13% vet, +0,10% eiwit). Ook hij belichaamt het fokdoel van CRV door vooruitgang te bieden op het gebied van zowel gezondheid (+6%) als efficiëntie (+8%). Zijn dochters zullen bovendien de aandacht trekken in de stal met een beste ontwikkeling (117), een goede bespiering (110), fraaie uiers (118) en prima benen (113).

Verrassende nieuwkomers

De jonge genomicstier Habsburger (Hermelin x Wattking) komt uit een fameuze moederlijn. De (nog steeds producerende) grootmoeder van Habsburger is ook de moeder van Haribo en Icebreaker. Habsburger is de onbetwiste nummer 1 in uiervererving met een fokwaarde van 140. Hij blinkt uit in CRV Efficiëntie (+9%) door de combinatie van melkvererving (+719 kg melk) met goede gehaltes (+0,05% vet, +0,02% eiwit), een prima vleesindex (112) en uitstekende levensduur (124).
Een andere nieuwkomer is Marin Pp (Midwest x Mahango Pp). Deze heterozygoot hoornloze allrounder heeft een foutloze exterieurvererving (uier 112, benen 112) en voldoende melk (+484 kg) met positieve gehalten (+0,22% vet, +0,06% eiwit). Bovendien zal hij probleemloze dochters fokken met een CRV-gezondheidsindex van +7% vanwege zijn goede vruchtbaarheid (115) en uiergezondheid (112).
Voor elk bedrijf en elke ambitie heeft CRV een passend aanbod. Samen met de veehouder streven we naar een gezonde, probleemloze veestapel die voer efficiënt omzet in melk en garant staat voor een hoge levensproductie.

Habsburger