Melkproductie en vruchtbaarheid van Vlaamse melkkoeien weer in de lift

okt
melkproductie

Boekjaar 2018-2019 laat zien dat de stijging van de melkproductie en de verbetering van de vruchtbaarheid doorzet op de melkveebedrijven in Vlaanderen.

De gemiddelde melkproductie steeg licht van 9.148 naar 9.164 kg melk per koe. Daarbij steeg het vetpercentage van 4,17% naar 4,22% en het eiwitpercentage bleef gelijk op 3,49%. De gemiddelde tussenkalftijd daalde weer met twee dagen naar 406. Al met al steeg het economisch jaarresultaat (ejr) van 2020 naar 2033.

Economische prestaties

Dit jaar voeren de 99 koeien van Dries Maenhout uit Poeke de lijst met de hoogste bedrijfsgemiddelden aan. Zij gaven gemiddeld 13.917 kg melk met 3,99% vet en 3,31% eiwit, wat resulteert in een ejr van 2936 en 1017 kg vet en eiwit. Op de tweede plaats in deze lijst staat Patrick Claeys uit Zomergem met 12.717 kg melk met 4,36% vet en 3,63% eiwit (2922 ejr en 1016 kg vet en eiwit), gevolgd door Thierry van Leeuwe uit Adegem (2858 ejr, 988 kg vet en eiwit). Deze drie bedrijven stonden vorig jaar ook in de top tien van Vlaanderen.

Rassen

Zowel de zwartbonte als de roodbonte holsteinkoeien lieten in het boekjaar 2018-2019 een productiestijging zien die in lijn is met de stabiele trend van de voorgaande jaren. De gemiddelde productie van de zwartbonten was 10.657 kg melk met 4,11% vet en 3,46% eiwit, wat resulteert in een ejr van 2102. De melkproductie van de roodbonten ligt iets lager op 9.589 kg melk. De gehalten zijn, net als voorgaande jaren, hoger dan bij de zwartbonten: 4,36% vet en 3,58% eiwit, wat een gemiddeld ejr van 1956 oplevert.