Gehalterijke CRV-stieren voor hoog rendement én minder zorgen

categorie Fokwaarden, Persbericht
apr
indexdraai rosebuddochters
Rosebuddochters Thilda 147 en Elly 385 van Melkveebedrijf Damman uit Nagele

De indexdraai van april 2021 bevestigt dat consequent fokken op efficiënte en gezonde koeien werkt. Het aanbod van CRV is verder versterkt en verbreed met stieren die garant staan voor robuuste dochters die probleemloos veel melk, met hoge gehalten vet en eiwit, produceren. Daarmee leveren ze voor iedere melkveehouder een belangrijke bijdrage aan lagere kosten, een hogere opbrengst én minder zorgen.

Ranger naar 113 beenwerk

Neem de prestaties van de veelgebruikte Double W Ranger (Reflector x Snowfever), een stier die het fokdoel van CRV perfect vertegenwoordigt. Met bijna 5700 dochters aan de melk weet hij zijn productie- en gezondheidsfokwaarden prima te handhaven. Voor beenwerk kwamen er zelfs nog 3 punten bij en scoort Ranger nu 113. Zijn fokwaarde voor totaal exterieur steeg naar 115.

Esmonique

Rangerdochter Esmonique 4 van VOF Evers-Pap uit Hulshorst

Ook Rangers halfbroer Double W Rodeo (Regard x Snowfever) bevestigt de fokkracht van de Double W Ricky-familie. Zijn dochters zorgen ervoor dat de fokwaarde van hun vader nog 14 punten NVI stijgt. Met een productiefokwaarde van onder andere +0,30% vet en +0,13% eiwit en 313 Inet is Rodeo menig jonge stier de baas. Het zijn robuuste koeien met veel breedte en met 107 voor beenwerk kan hij ook op exterieurvlak iets toevoegen aan veel veestapels.

Een interessante dochtergeteste stier met een outcross bloedvoering is Delta Conan (Commander x Sterngold). Ook hij is een beste benenverever met een score van 110 in de bovenbalk. Zijn productiefokwaarde steeg met 27 euro naar 258 euro Inet en wordt gekenmerkt door +0,20% vet en +0,20% eiwit.

Endless ongeëvenaard efficiënt

De Weelder Esmoniquefamilie is in deze draai niet te missen. Bij de dochtergeteste stieren maken Empire en Esperanto hun hoge verwachtingen waar en bij de jonge zwartbonte stieren handhaaft Delta Endless rf zijn opvallend hoge cijfers uit de vorige indexdraai. De Jacuzzizoon uit de Weelder Esmoniquefamilie scoort een ongeëvenaarde +20% voor CRV Efficiëntie dankzij een combinatie van veel melk met dikke plussen voor de gehalten, resulterend in 529 Inet en een zeer hoge fokwaarde voerefficiëntie (111). Zijn dochters zullen deze hoge productie probleemloos realiseren, want Endless scoort ook +8% voor CRV Gezondheid, onder andere dankzij 106 uiergezondheid, 104 vruchtbaarheid en 106 klauwgezondheid.

Delta Endless

De heterozygoot hoornloze Delta Nippon P (Hotspot P x Bernell) verhoogt zijn NVI-score tot +343 punten. Hij vererft bijna 1000 kg melk met maar liefst +0,33% eiwit en 395 Inet. Opvallende kenmerken in het allround verervingspatroon van deze Hotspotzoon zijn onder andere de fokwaarde van 110 voor dochtervruchtbaarheid en 114 punten voor uier.

Nog een stapje hoger in gehalten reikt Delta Developer rf (Skippy x Esperanto) met +0,92% vet en +0,47 eiwit. Met 110 totaal exterieur en allround positieve scores op de gezondheidskenmerken (waaronder 108 voor klauwgezondheid) ‒ resulterend in +7% CRV Gezondheid ‒ zullen zijn dochters zich ontwikkelen tot probleemloze margemakers.

Roodbonte Launch PP internationaal uniek

Bij roodbont trekt de jonge Delta Launch PP (Jopper P x Handy P) de volle aandacht als hoornloze topstier met 1296 kg melk met +0,53% vet en +0,27% eiwit en +16% CRV Efficiëntie. Het is internationaal uniek dat een stier waarvan alle kalveren genetisch hoornloos geboren zullen worden, zo hoog scoort. Daarbij vererft Launch ook nog eens 109 voor beenwerk en 108 voor klauwgezondheid.

Bij de dochtergeteste stieren levert Delta Jim P (Adapter P x Snow) een bijzondere prestatie. Hij is ijzersterk in exterieur met zeer goed ontwikkelde dochters. Ze beschikken over hellende kruizen (106) en uitstekend beenwerk (110), waarop ze zich zeer soepel voortbewegen (beengebruik 111). Jim P-dochters hebben dan ook nauwelijks last van klauwproblemen. Deze heterozygoot hoornloze melkvererver steeg met 25 euro Inet en komt daarmee op 301 Inet en +10% CRV Efficiëntie.

ji

Delta Jim

Opmerkelijker nog is de vooruitgang in de cijfers van de veelgebruikte Delta Rosebud. Op basis van de prestaties van 6660 dochters, waarvan een deel inmiddels tweedekalfs is, steeg hij maar liefst 83 euro Inet en 23 punten NVI. Rosebuddochters zijn degelijke koeien met geweldige uiers (109). Gezien de score van +8% CRV Efficiëntie en +10% CRV Gezondheid zijn Rosebuddochters gemakkelijke koeien, die zeker ook op robotbedrijven, voor veel werkplezier zorgen.

Binnen het mrij-ras stijgen de fokwaarden van de topuierverervers Harcon (Menno x Baltimore) en Renzo (Remco x Baltimore) doordat de dochters in de tweede lactatie flink doortrekken. Harcons halfbroer Harm (Rivaal x Baltimore) komt ook op de stierenkaart, voorlopig alleen nog met exterieurcijfers.

indexdraai Renzo

Renzo

Online stierenpresentatie

Op donderdag 15 april organiseert CRV van 20.30 tot 21.00 uur een online stierenpresentatie (klik hier om u te registreren) waarin de cijfers van de meest interessante zwart- en roodbonte holsteinstieren worden toegelicht. Tijdens de presentatie zijn ook unieke bewegende beelden te zien van onder andere de stier Rodeo en een van zijn dochters. Ook van tweedekalfs Rosebuddochters is een film gemaakt.

Samen met u streven we naar een gezonde, probleemloze veestapel die voer efficiënt omzet in melk en garant staat voor een hoge levensproductie.