‘Het is nog nooit zo belangrijk geweest om zuinig te zijn met voer’

feb
Op het bedrijf van Gerard Meerkerk in Emmer-Compascuum meet CRV de individuele voeropname van de 200 koeien tellende veestapel

Onlangs zijn op het bedrijf van Gerard Meerkerk in Emmer-Compascuum 30 voerbakken geplaatst. Daarmee kan CRV de individuele voeropname van de 200 koeien tellende veestapel van Meerkerk meten.

De voeropnamegegevens zijn van groot belang om de genetische variatie in voerefficiëntie bloot te leggen en de fokwaarden verder te verbeteren. Gerard Meerkerk zelf zegt het zo: ‘Het is nog nooit zo belangrijk geweest om zuinig te zijn met voer.’

Twee cent lagere voerkosten

Het bedrijf van Meerkerk is al het vijfde bedrijf waar CRV de voeropname meet. Samen met vier andere bedrijven in Nederland levert zijn bedrijf een schat aan voerefficiëntie-data op, waardoor CRV versneld kan werken aan een nog hogere betrouwbaarheid van de fokwaarde voerefficiëntie. Belangrijk, want de genetische aanleg voor voerefficiëntie is met een erfelijkheidsgraad van 28 procent hoog, waardoor je als melkveehouder door gericht fokken snel meters kunt maken. Meters die geld opleveren, aangezien de eerste verzamelde data een spreiding laten zien van 1,1 kilo melk per kilo droge stof tot 1,8 kilo melk per kilo droge stof. Dat betekent dat alleen al via fokkerij een besparing van op termijn 2 cent per kilo melk is te realiseren.

‘Ik weet zeker dat ik inefficiënte koeien heb lopen, maar ik heb nu geen idee welke dat zijn. Straks wel!’

Week van de voerefficiëntie

Van 16 tot en met 20 maart organiseert CRV samen met partners – (ruw)voerbedrijven, accountantsbureaus en automatiseringsbedrijven – de ‘Week van de voerefficiëntie’. Elke dag zijn melkveehouders welkom om het hele verhaal over voerefficiëntie te horen via korte, interactieve workshops. Een boerenevent zonder poespas, waarbij melkveehouders praktische handvatten krijgen om de voerefficiëntie op hun bedrijf te verbeteren. Alle info over dit evenement is te vinden op www.weekvandevoerefficientie.nl. Daar staan ook de video’s van alle vijf deelnemende bedrijven, inclusief die van Gerard Meerkerk. Dit is ook de site waarop u zich als melkveehouder kunt aanmelden.

Vijftien jaar voerefficiëntie

‘Voerefficiëntie is voor ons al vijftien jaar een item’, zegt Meerkerk aan het begin van een video die het vakblad Veeteelt onlangs bij hem heeft gemaakt (zie hieronder). ‘Op groepsniveau draaien we al jaren op 1,5 à 1,6 kilo melk per kilo droge stof. CRV gaat nu de individuele voeropname meten. Ik kan dan dus verder kijken dan de groep en dat is heel erg waardevol. Ik weet zeker dat ik inefficiënte koeien heb lopen, maar ik heb nu geen idee welke dat zijn. Straks wel!’ Meerkerk vindt het van groot belang dat CRV qua (voer)efficiëntie een voorlopersrol vervult. ‘Het wordt steeds interessanter en betrouwbaarder om daaraan te rekenen en ermee te gaan werken om misschien wel het verschil te maken in de wereld.’